آیا تا حالا برایتان پیش آمده وارد سایتی شوید و بخواهید بیشتر در آن وقت بگذرانید؟ چنین سایتهایی که تکنیکهای جلب توجه و ایجاد ارتباط قوی و دوطرفه بین کاربر و محتوای صفحه در آن به کار رفته است، دارای طراحی تعاملی سایت هستند.
این سایتها با بهرهگیری از 5 بعد اصلی طراحی سایت تعاملی، ارتباطی دوطرفه با کاربر برقرار میکنند. مثلا باعث میشود کاربر اقدام به برقراری تماس یا گذاشتن کامنت زیر محتوا کند. اگر میخواهید با طراحی وب سایت تعاملی بیشتر آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله به 5 رکن اصلی طراحی سایت تعاملی پرداختهایم.
طراحی تعاملی سایت چیست و چگونه انجام میشود؟
فهرست مطالب
برای پاسخ به این سوال باید با مفهوم این روش به طور کامل آشنا شوید تا درک بهتری از آن پیدا کنید. مفهوم طراحی سایت تعاملی کمی پیچیده میباشد؛ اما اگر بخواهیم این مفهوم را کمی سادهتر و روانتر برای شما عزیزان توضیح دهیم باید بگوییم که طراحی سایت به صورت تعاملی به معنای طراحی یک صفحه وب، برای ایجاد تعامل بین محصول و کاربر است.
برخی از افراد فکر میکنند طراحی تعاملی سایت با تجربه کاربری یا همان UX یکی بوده و تفاوتی ندارد. شاید این دو مورد شباهتهایی را با یکدیگر داشته باشند؛ اما در کل طراحی UX فرایندی طولانیتر نسبت به سایت تعاملی دارد که باعث تفاوتهای آنها شده است.
با این حال اگر طراحی یک سایت به صورت تعاملی انجام شود باید المانها و عناصر مختلفی مانند زیبایی شناسی، حرکت، صدا و مواردی از این دست در آن رعایت شود. این موارد ارتباطگیری و تعامل کاربر با محصول و محتوا را بهبود میدهد.
مهمترین تفاوت طراحی تعاملی سایت با طراحی سایت معمولی
برخی از افراد بر این باورند که طراحی سایت به صورت تعاملی با طراحی یک سایت ساده و معمولی تفاوت زیادی ندارد؛ در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. تا به حال شده وارد سایتی بشوید و بخواهید تمامی صفحات یا محصولات آن را ببینید؟ یا اینکه شده طراحی یک سایت برای شما آنقدر جذاب باشد که دوست داشته باشید بیشتر در آن سایت بمانید و مطالب یا محصولات آن را بررسی کنید؟ به چنین سایتهایی وب سایت تعاملی میگویند.
سایتهای تعاملی با بهرهگیری از عکسها، متون و طراحی جذاب شما را وادار به چرخیدن در سایت کرده و اینگونه محصولات خود را به شما معرفی میکنند. تمامی این المانها با استفاده از برترین روشهای روانشناسی طراحی میشوند تا جذابیت زیادی برای کاربر ایجاد کنند. در صورتی که این فاکتورها در سایتهای معمولی دیده نمیشود و از نظر سئو و موفقیت در فروش محصول، هرگز به سایتهای تعاملی نخواهند رسید.
5 بُعد اصلی طراحی سایت تعاملی
طراحی سایت به شکل تعاملی دارای 5 بعد میباشد که در زمان طراحی آن باید هر کدام از این بعدها به نحواحسن انجام شوند. 4 بعد از این ابعاد برای اولین بار توسط یک متخصص طراحی تعاملی به نام گیلیان کرامپتون اسمیت معرفی شد که پس از گذشت چند سال کوین سیلور، طراح ارشد تعاملی در آزمایشگاه IDEXX بعد پنجم را نیز به آنها اضافه کرد. استفاده از این بعدها در بهبود تعامل کاربر با محصول و محتوای سایت بسیار موثر خواهد بود. این ابعاد عبارتاند از:
1) کلمات
به هیچ وجه جادوی کلمات را دست کم نگیرید. کلمات اهمیت زیادی در ایجاد ارتباط صمیمی و نزدیک داشته و میتوانند نیازهای فرد را نیز تغییر دهند. کلماتی که در این سیستم طراحی استفاده میشوند باید مفهومی و معنادار بوده و کاربر توانایی درک آنها را داشته باشد. در این روش میتوان کلمات را در قالب برچسبها و دکمهها استفاده کرد تا اطلاعاتی را به کاربرد انتقال داده و آن را تحت تاثیر قرار دهد.
2) نمایش بصری
تقریبا هر طراح و دیزاینر گرافیکی این را میداند که در کنار کلمات باید از تصاویر جذاب، نمادها و تاپیوگرافی استفاده کرد تا کاربر تعامل بیشتری با سایت داشته باشد. فرض کنید متنی جذاب برای محتوای سایت آماده کردهاید؛ در صورتی که عکسهای این محتوا ساده و بی کیفیت باشند، تعاملی بین تصاویر و کاربر ایجاد نشده و جذابیت محتوا یا محصول برای آن کاهش خواهد یافت.
به همین دلیل توصیه میکنیم از عکسهای جذاب در سایت خود استفاده نمایید تا در کنار انتقال اطلاعات و راهنمایی کاربر، برای آن جذابیت بصری نیز داشته باشد.
3) ریسپانسیو
برای رعایت کردن این بعد در طراحی تعاملی سایت باید سوالاتی را در ذهن خود ایجاد کنید. به این فکر نمایید که کاربر با چه دستگاهی وارد سایت میشود؟ آیا این سایت در یک تلویزیون 70 اینچی خوب نمایش داده میشود؟ آیا فضای سایت برای کار با موس کفایت میکند؟ و سوالاتی از این دست. زمانی که به پاسخ این سوالها رسیدید و آنها را در طراحی خود رعایت کردید، سایت شما تعامل بهتری با کاربر خواهد داشت.
4) زمان
منظور از زمان این است که کاربر چه مقدار زمانی را برای ارتباط با المانهایی مانند کاروسل، نوشتههای انیمیشندار، تصاویر متغیر و… صرف میکند. در این بعد فیلمها و صداهایی مانند پادکست و موسیقی نیز موثر هستند. تمامی این المانها در ایجاد یک سایت تعاملی مهم بوده و باید مورد توجه طراح قرار بگیرند.
5) رفتارها
آنالیز رفتار کاربر از دیگر بعدهایی است که باید در طراحی سایت تعاملی به آن توجه ویژهای شود. به طور مثال ترغیب کردن کاربر به فشردن کلید سفارش یا به اشتراک گذاشتن محتوای یک مقاله میتواند جزو این بعد محسوب شود. این را هم باید در نظر بگیرید که پیش بینی رفتار کاربر نیز میتواند در بهبود این بعد موثر واقع شود.
برترین مزایای طراحی تعاملی سایت
یکی از جذابترین ویژگیهایی که برای طراحی تعاملی سایت وجود دارد، مزایای این نوع طراحی است. این روش طراحی باعث شده فروش و شناسایی مشتری بهتر شود و به همین دلیل بین بسیاری از طراحان و فعالان دیجیتال مارکتینگ نیز محبوب گردد. مهمترین مزایای طراحی سایت به صورت تعاملی شامل موارد زیر میباشند:
1) توسعه محتوا به صورت هدفمند
از دلایل اصلی که باعث شده محبوبیت روش طراحی تعاملی سایت بیشتر شود، توسعه و نگارش محتوای هدفمند است. محتوا اصلیترین بخش یک سایت بوده و سایتهای تعاملی نیز به محتوا های غنی خود شهرت دارند.
2) مورد توجه قرار گرفتن
با استفاده از وب سایت تعاملی، سایت خود را در معرض توجه قرار داده و کاربران زیادی را جذب نمایید. طراحی سایت به شکل تعاملی، سایت را جذابتر می کند؛ همین امر باعث افزایش کاربران و در نهایت ترافیک سایت خواهد شد که تاثیر مستقیم روی سئوی سایت شما دارد.
3) بهبود رتبه سئو سایت
مهمترین مزیت طراحی سایت تعاملی، بهبود رتبه سئوی سایت است. این روش به طور مستقیم باعث افزایش رتبه گوگل شما نمیشود؛ بلکه با روشهای غیر مستقیم میتواند باعث جذب مشتری و کاربر شده و ترافیک سایت شما را نیز بیشتر کند. همچنین کاربران با اشتراک گذاری محتواها و محصولات سایت شما میتوانند این روند را سریعتر کنند؛ پس روی این موضوع نیز توجه زیادی داشته باشید.
4) جذب مشتریان متعهد
با ارائه دادن خدمات فوقالعاده از طریق سایت به مشتریان میتوانید آنها را به خود متعهد کرده و محصولات و خدمات بیشتری به آنها بفروشید. سایتهای تعاملی این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام میدهند.
5) برقراری ارتباط با مشتریان
از مزیتهای عالی وب سایت تعاملی میتوان به قابلیت برقرای ارتباط موثر با مشتریان اشاره کرد. این ویژگی اطمینان مشتری از خدمات و کیفیت محصولات شما را افزایش خواهد داد. با درج صفحات چت آنلاین میتوان از این ویژگی سایتهای تعاملی نهایت استفاده را ببرید.
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی یکی از مهمترین اصول و روشهای طراحی سایت یعنی طراحی تعاملی سایت پرداختیم. سایتهای تعاملی از آن دسته سایتهایی هستند که طراحی آنها نسبت به مدلهای دیگر سایت خاصتر و جذابتر بوده و در رقابت با دیگر کسب و کارها برتری دارند.
در طراحی سایت تعاملی از 5 بعد اصلی که شامل کلمات، نمایش بصری، ریسپانسیو، زمان و رفتار هستند استفاده میکنند. هر کدام از این ابعاد به تعامل بهتر کاربر با محصول یا محتوای شما کمک کرده و باعث جذب مشتریان بیشتری میشود. همچنین در این مطلب مزایای وب سایت تعاملی را نیز برای شما عزیزان بیان کردیم و به سوال وب سایت تعاملی چیست نیز یک پاسخ کامل دادیم تا دیگر موضوعی در این زمینه فکر شما را درگیر خود نکند.
آیا تا به حال با وب سایتهای تعاملی برخورد داشتهاید؟ تجربه خود از کار با سایتهای تعاملی را زیر این محتوا کامنت کرده و در صورتی که سوالی در رابطه با این سایتها دارید یا میخواهید برای طراحی سایت تعاملی مشاوره دریافت کنید، میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.