فرض کنید بالاخره برای گسترش کسب‌وکار خود به اینترنت بیچاره فرصت خودنمایی دادید. با اعتمادبه‌نفس کامل به شرکت رفته و مشت خود را به میز می‌کوبید و می‌گویید؛ این کسب‌وکار من را وارد اینترنت کنید. مهندس شرکت با زیرکی، چند اصطلاح می‌گوید که شما حتی نمی‌دانید فارسی حرف می‌زند یا چینی. اصلا قبل از مراجعه به شرکت کمی تحقیق کردید؟ تفاوت سایت و پورتال را می‌دانید؟ اصلا می‌دانید کدام برای کسب‌وکار شما بهتر است؟

حالا نگران نباشید. درست است که آن جوجه مهندس حسابی اعتمادبه‌نفس شما را گرفته، ولی ما هم در اینجا بیکار ننشسته‌ایم. یک‌سری مطالب کامل برای شما آماده کردیم که بهتر بدانید گسترش کسب‌وکار سنتی شما در اینترنت، چطور قرار است شما را پولدارتر کند.

10دقیقه که با ما باشید، دفعه بعدی اعتمادبه‌نفس شما از آن مهندس بیشتر است.

وبسایت چیست؟

شاید وقتی اسم وبسایت را می‌شنویم، فکر کنیم که آن را کامل می‌شناسیم. حالا می‌خواهیم کمی دقیق‌تر آن را بررسی کنیم.

در یک تعریف ساده، به گروهی از صفحه‌ها که در اینترنت موقعیت مکانی دارند و محتوای آن به صورت جهانی و عمومی در دسترس است، وبسایت می‌گویند. شما همان‌طور که در اینترنت به صفحه‌های مختلفی دسترسی دارید، یعنی درواقع وبسایت را دنبال می‌کنید.

ممکن است در طول روز از سایت‌های مختلفی استفاده کنید، مانند سایت‌های پرداخت آنلاین، تسهیلات بانکی، جست‌وجوی اطلاعات و…

می‌توان گفت که وبسایت هم برای کاربران و هم برای کسب‌وکارها فوق‌العاده است. هم اجازه رشد به کسب‌وکارها می‌دهد و هم نیاز کاربران را به هر چیزی برطرف می‌کند. محتوایی که در وبسایت بارگذاری می‌شود شامل عکس، ویدیو، متن، فایل صوتی و لینک است.

تفاوت وب سایت و پورتال
داشتن وبسایت خوب، مزایای فراوانی دارد.

انواع وبسایت

  • وبسایت‌های ایستا: محتوای وبسایت ایستا ثابت است. یعنی تا زمانی که تغییری در آن ایجاد نشود، محتوای آن همان‌طور ثابت است. متن این وبسایت می‌تواند ساده و یا غنی باشد. کاربر هر زمانی که از وبسایت ایستا بازدید کند، همان محتوای ثابت را می‌بیند.
  • وبسایت‌های پویا: محتوای وبسایت پویا برخلاف وبسایت ایستا، متنوع است. یعنی هر زمانی که کاربر از این وبسایت بازدید کند، محتوای متنوعی را می‌بیند. وبسایت پویا به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود. این وبسایت با نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند PHP، JSP و… ساخته می‌شود.
  • وبسایت‌های تعاملی: یک‌سری از وبسایت‌ها هستند که به‌عنوان وسیله‌ای برای تعامل با کاربر ساخته می‌شوند. این وبسایت‌ها را با عنوان وبسایت‌های تعاملی می‌شناسند. گرافیک و محتوای وبسایت تعاملی بسیار جذاب است و کاربر را در سایت نگه می‌دارد.

نظرات و بازخوردهای کاربران در این وبسایت‌ها منتشر می‌شوند و راه خوبی برای ارتباط با کاربران است. بسیاری از کسب‌وکارها استفاده از وبسایت تعاملی را ترجیح می‌دهند.

وبسایت چگونه باعث گسترش کسب‌وکار می‌شود؟

همان‌طور که در تعریف وبسایت متوجه شدید، وبسایت به‌صورت جهانی و عمومی در دسترس است. شرکت خدمات طراحی سایت در اراک، با راه‌اندازی وبسایت قرار است کسب‌وکار شما را گسترش دهد. چگونه؟

حتما بخوانید  شناخت صفحات مهم سایت چه کمکی به افزایش تعامل می‌کند؟

وبسایت درواقع یک صفحه در بستر اینترنت است. شما می‌توانید محتوای خود را در این صفحه قرار دهید و افراد مختلف، از هر جای دنیا با باز کردن صفحه شما، آن محتوا را می‌بینند.

حالا فرض کنید که شما قرار است یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید. همان‌طور که در دنیای واقعی مکانی را برای کسب‌وکار خود اجاره می‌کنید، وبسایت همان مکان کسب‌وکار شما در اینترنت است. وبسایت انواع مختلفی دارد که شما با توجه به کسب‌وکار خود، نوع آن را انتخاب می‌کنید.

خدمات طراحی سایت در اراک
آیا تفاوت سایت و پورتال را می‌دانید؟
  • ممکن است محصولی برای فروش داشته باشید که وبسایت شما در دسته فروشگاهی قرار می‌گیرد.
  • ممکن است خدماتی برای ارائه داشته باشید که در این صورت وبسایت شما شرکتی است و به معرفی کسب‌وکار و ارائه خدمات مجموعه می‌پردازد.
  • شاید هم وبسایت شخصی باشد که به معرفی شخص می‌پردازد. مثلا وبسایتی که هنرمندان ایجاد می‌کنند و به معرفی خود و هنر خود می‌پردازند.

داشتن وبسایت، چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

داشتن وبسایت مزایای فراوانی برای گسترش کسب‌وکار شما دارد. با داشتن وبسایت، کسب‌وکار شما محدودیت مکانی و زمانی ندارد. هر زمانی که کاربران اراده کنند، به وبسایت دسترسی دارند و می‌توانند از خدمات کسب‌وکار شما استفاده کنند.

همچنین به دلیل اینکه اینترنت در زندگی همه افراد نفوذ فراوانی دارد، بالا رفتن کسب‌وکار شما به واسطه اینترنت، راحت‌تر خواهد بود. کاربران شما می‌توانند به صورت شبانه‌روزی از خدمات وبسایت استفاده کنند. مثلا اگر وبسایت فروشگاهی دارید، مشتری شما در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌تواند خرید کند.

حتی اگر مشتری در شهر شما نباشد، به راحتی می‌تواند محصولات شما را خریداری کند. در کُل داشتن مکان برای کسب‌وکار شما، هزینه‌هایی را دربردارد.

شما مجبورید مکانی را اجاره کرده و یا بخرید. همچنین هزینه‌هایی مانند آب، برق، گاز و… را هم در نظر بگیرید. داشتن وبسایت همه این هزینه‌ها را حذف کرده، بنابراین خیلی به‌صرفه‌تر است.

همچنین اگر صاحب شرکت هستید و یا خدمات دیگری دارید، داشتن وبسایت اعتبار شما را بالاتر می‌برد. یعنی شما از رقیبان خود که حوزه کاری مشترک دارید، چند قدم جلوتر هستید. همان‌طور که متوجه شدید، ادامه کسب‌وکار به صورت سنتی، شما را به مکان خاصی محدود می‌کند.

مزیت داشتن وبسایت این است که نه‌تنها در منطقه زندگی خود، بلکه در سایر مناطق نیز شناخته می‌شوید.

تفاوت سایت و پورتال
گسترش کسب‌وکار در فضای اینترنت، برای هر شغلی لازم است.

پورتال چیست؟

در یک تعریف ساده، پورتال سیستم مدیریت اطلاعات است که برای یک کمپانی، سازمان و یا مرکز خاصی ساخته می‌شود. درواقع، پورتال یک بخش خصوصی در فضای وب است که URL خاصی آن را تولید می‌کند. برای وارد شدن به بخش پورتال، باید رمز عبور و نام کاربری داشته باشید.

حتما بخوانید  طراحی تعاملی سایت

محتوایی که در پورتال بارگذاری می‌شود، محافظت شده و مخصوص کاربر است. همچنین رابط کاربری آن می‌تواند عمومی و یا خصوصی باشد. مطالبی که در یک پورتال پویا هستند، دائما تغییر می‌کند. یعنی محتوایی که یک شخص مشاهده می‌کند، با محتوای شخص دیگر متفاوت هستند.

انواع پورتال

  • پورتال‌های افقی: پورتال افقی را با نام پورتال سازمانی افقی هم می‌شناسند. این پورتال‌ها عمومی هستند که می‌توانند به عنوان پلتفرم مشترک، به‌وسیله شرکت‌های مختلف استفاده شوند. این پورتال درواقع انواع اطلاعاتی که کاربر ممکن است هنگام جست‌وجوی خدمات به آن نیاز داشته باشد را فراهم می‌کند.

نمونه‌هایی از پورتال افقی شامل پورتال‌های دولتی، پورتال‌های آموزشی، پورتال‌های شرکتی و… هستند.

  • پورتال‌های عمودی: پورتال‌های سازمانی عمودی را با نام وِرتال هم می‌شناسند. این پورتال‌ها کاربر محور هستند. یعنی اطلاعات مربوط به شرکت، سلیقه و یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهند. این پورتال برای کاربری مفید است که دنبال اطلاعات درباره موضوع و یا شرکت خاصی است.

اگر بخواهید برای کسب‌وکارتان، محتوای خاصی را مرتبط با خدمات خود به اشتراک بگذارید، از متخصص طراحی وب بخواهید که پورتال عمودی بسازد. پورتال دانشگاهی و پورتال مناقصه، نمونه‌هایی از پورتال عمودی هستند.

حالا شما بگویید؛ سایت برای شما بهتر است یا پورتال؟ تفاوت وب سایت و پورتال در چیست؟

تفاوت سایت و پورتال در چیست؟

بعد از اینکه به‌طور کامل سایت و پورتال را بررسی کردیم، حالا شما اطلاعات کامل‌تری از آن‌ها دارید. در ادامه تفاوت وب سایت و پورتال را بررسی می‌کنیم.

تفاوت وب سایت و پورتال
دانستن تفاوت سایت و پورتال، در بهبود خدمات شما نقش ویژه‌ای دارد.

سایت و پورتال در فضای وب هستند ولی از جنبه‌های مختلفی با هم فرق دارند. یکی از ساده‌ترین تفاوت سایت و پورتال در این است که، سایت در دسترس عموم است ولی پورتال برای کاربران خاصی ایجاد می‌شود. درواقع تمرکز سایت بر جذب مخاطب بیشتر است. این موضوع باعث بالا بردن ترافیک سایت می‌شود.

اما چون پورتال برای کاربران خاصی است، ترافیک محدود می‌شود و فقط کاربران خاصی اجازه بازدید از پورتال را دارند. در ادامه بررسی تفاوت سایت و پورتال می‌توان گفت که وبسایت از کاربران، نام کاربری و رمز عبور نمی‌خواهد. پس این موضوع نیز شناخته شده‌ترین تفاوت وب سایت و پورتال است.

پورتال برعکس است، یعنی هر زمانی که کاربر می‌خواهد وارد آن شود، باید مشخصات کاربری خود را وارد کند. اگر تجربه استفاده از پورتال را داشته باشید، می‌دانید که مشخصات کاربری برای هر کاربر، متفاوت است. جدول زیر به‌طور کامل تفاوت سایت و پورتال را بررسی می‌کند.

جدول بررسی تفاوت سایت و پورتال

تفاوت سایت و پورتال

سایت

پورتال

محتوای سایت هم می‌تواند ایستا باشد و هم پویا.

محتوای پورتال پویا است و کاربر دائما محتوای متغیری می‌بیند.
کاربر نمی‌تواند محتوای سایت را تغییر دهد و این کار فقط توسط شخصی که به پنل وبسایت دسترسی دارد انجام می‌شود.

کاربر تا حدودی می‌تواند در محتوای پورتال، تغییر ایجاد کند.

محتوای شما در دسترس طیف گسترده‌ای از افراد قرار می‌گیرد.

محتوای شما فقط برای افراد خاصی قابل دیدن است.
هدف از ایجاد سایت جذب مخاطب است.

هدف از ایجاد پورتال بهبود تجربه مشتریان و کارمندان است.

مطالب سایت از منابع محدودی جمع‌آوری می‌شوند و تخصصی‌تر هستند.

مطالب پورتال، جنبه اطلاعات عمومی دارد و از منابع مختلفی جمع‌آوری می‌شوند.
کاربران سایت، تعامل بیشتری با هم دارند.

در پورتال فقط ارتباط دو طرفه بین ادمین و کاربر وجود دارد و تعامل بیشتری شکل نمی‌گیرد.

حتما بخوانید  اشتباهات کارفرما در پروژه طراحی سایت + ویژگی‌های یک شرکت طراحی سایت خوب

بیشترین تفاوت وب سایت و پورتال در میزان دسترسی افراد است. در واقع اینکه سایت بهتر است یا پورتال را نوع کسب‌وکار شما مشخص می‌کند.

خدمات طراحی سایت در اراک
چقدر درباره تفاوت سایت و پورتال اطلاعات دارید؟

دانستن تفاوت سایت و پورتال چه تأثیری بر گسترش کسب‌وکار دارد؟

با تعریف و کاربرد سایت و پورتال آشنا شدید. اینکه پورتال برای کسب‌وکار شما بهتر است یا سایت را نوع فعالیت شما مشخص می‌کند. همان‌طور که متوجه شدید، تفاوت سایت و پورتال در میزان دسترسی، بسیار بر کسب‌وکار تأثیر دارد.

یعنی اگر شما یک کسب‌وکار اینترنتی دارید، قطعا به بازدید و تعامل بیشتری نیازمندید. این نیاز شما را یک سایت فروشگاهی با رعایت تمام نکات مربوطه، برطرف می‌کند.

یک کسب‌وکار شرکتی، برای معرفی خدمات خود، به سایت نیاز دارد ولی برای عضویت کارمندان شرکت و دسترسی به مطالب مخصوص، باید پورتال برای شرکت در نظر گرفته شود. در کل بررسی تفاوت سایت و پورتال، ذهن شما را بازتر می‌کند که برای کسب‌وکار خود به دنبال سایت باشید یا پورتال.

جمع‌بندی و نکات پایانی مربوط به تفاوت سایت و پورتال

مهم‌ترین تفاوت سایت و پورتال در میزان دسترسی است. این جمله یعنی چه؟ یعنی اگر قرار است یک پلتفرم عمومی ایجاد کنید که همه افراد از هر جای دنیا به آن دسترسی داشته باشند، سایت گزینه ایده‌آلی است.

باید از شرکت خدمات طراحی سایت در اراک بخواهید که یک سایت با رعایت تمام نکات برای شما راه‌اندازی کنند. سایت می‌تواند کسب‌وکار شما را در اینترنت نمایش دهد و کاربران زیادی را به سمت شما جذب کند.

همچنین اگر به یک پلتفرم خصوصی برای کاربران خاصی نیاز دارید، پورتال گزینه مناسبی برای شما است. پورتال این امکان را به شما می‌دهد بر روی آنچه که کاربران می‌بینند، کنترل داشته باشید. در کل آشنایی با تفاوت وب سایت و پورتال، به شما در انتخاب گزینه بهتر کمک می‌کند.

برای اینکه بدانید کسب‌وکار شما به کدام یک احتیاج دارد و یا سوالی دارید که به جواب آن نرسیدید، می‌توانید با پشتیبان در ارتباط باشید. یک تیم متخصص بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *