تابهحال نام کاتالیزگر را در واکنشهای شیمی شنیدید؟ مادهای که سرعت انجام واکنشهای شیمیایی را بالا میبرد. استفاده از کاتالیزگر در واکنشهای شیمیایی برای بالا بردن سرعت واکنش، اهمیت زیادی دارد. اهمیت دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسبوکار هم به همین شکل است. یعنی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی مانند کاتالیزگر سرعت پیشرفت کسبوکار شما را بالا میبرد.
اگر اصول و قوانین دیجیتال مارکتینگ را بلد باشید کسبوکار شما در کوتاهترین زمان ممکن رشد فوقالعادهای دارد.
در مطالب امروز قرار است رازهایی درباره اصول دیجیتال مارکتینگ برای شما فاش کنیم که به پیشرفت و توسعه کسبوکار شما کمک میکند. پس تا انتها همراه ما باشید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
فهرست مطالب
- 1 دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- 2 چرا باید اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید؟
- 3 چرا برندها باید اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرند؟
- 4 از چه روشهایی برای دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود؟
- 4.1 . بازاریابی موتورهای جستوجو (SEM)
- 4.2 . بهینهسازی موتور جستوجو (SEO)
- 4.3 . SEMrush
- 4.4 . بازاریابی محتوا
- 4.5 . ایمیل مارکتینگ
- 4.6 . بازاریابی شبکههای اجتماعی
- 4.7 . تبلیغات کلیکی
- 4.8 . محتوای حمایت شده
- 4.9 . اتوماسیون مارکتینگ
- 4.10 . روابط عمومی آنلاین
- 4.11 . بازاریابی درونگرا
- 4.12 . بازاریابی موبایلی
- 4.13 . بازاریابی وابسته
- 5 چرا بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ تأکید میشود؟
- 6 جمعبندی
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی، به روشی از بازاریابی میگویند که از طریق فضای وابسته به وب و پلتفرمها انجام میشود. درواقع دیجیتال مارکتینگ را میتوان جذب مشتری در فضای آنلاین در نظر گرفت چون از طریق وبسایت، شبکههای اجتماعی یا ایمیل انجام میشود.
اگر دقیقتر تعریف دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم، میتوان در آن ردپای بازاریابی سنتی را هم مشاهده کرد. یعنی اصول دیجیتال مارکتینگ براساس نظریههای بازاریابی سنتی است اما همه مراحل آن در فضای وب انجام میشود.
برای درک بهتر این موضوع در ادامه بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را با هم بررسی میکنیم:
1. بازاریابی سنتی
- کسبوکار به روش سنتی، به یک محل برای اسکان نیاز دارد که مشتری یا مراجعهکننده بتواند به آن دسترسی داشته باشد. مانند فروشگاه، دفتر، شرکت و…
- در روش سنتی شما باید یک فروشنده و یا مدیربرنامه داشته باشید. این شخص باید بتواند به صورت حضوری مشتری و یا مراجعهکنندهها را قانع کند که از خدمات و محصولات کسبوکار شما استفاده کنند.
- تبلیغات خدمات و محصولات شما به صورت کاملا سنتی انجام میشود. یعنی باید تراکت چاپ کنید، از بیلبورد استفاده کنید، از رسانههایی مانند تلویزیون و رادیو کمک بگیرید، تبلیغات تلفنی داشته باشید و…
- بعد از اینکه همه این مراحل را بهدرستی انجام دادید، تبلیغات شما فقط در شهر و یا کشور خودتان دیده میشود.
2. بازاریابی دیجیتال
- در این روش بازاریابی، شما نیازی به محل فیزیکی ندارید و محل اسکان شما فضای وب است.
- به حضور افراد بهصورت فیزیکی نیازی ندارید و ارتباط شما با مخاطب از طریق متن، عکس، ویدیو و هر چیزی که به محتوا مربوط است، انجام میشود.
- تبلیغات شما در بازاریابی اینترنتی از طریق تکنیکهایی مانند بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، ویدیوهای مارکتینگ و هر روشی که براساس فضای آنلاین باشد، انجام میشود.
- تبلیغات شما فقط محدود به شهر یا کشورتان نیست، بلکه میتوانید به صورت جهانی تبلیغ کنید.
چرا باید اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید؟
چه زمانی را میتوان نقطه شروع دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت؟ بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی و فضای وب، به دنبال پیدا کردن جواب سوالات خود بودند. همچنین این فضا، به مکانی برای تعامل میان کاربران تبدیل شد.
در این زمان، کسبوکارها به این نتیجه رسیدند که مخاطب هدف، بیشتر از فضای آنلاین استفاده میکند. به همین دلیل از کانالها و پلتفرمهای دیجیتال برای معرفی و فروش بیشتر برندها استفاده کردند. این موضوع، رشد و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را قدمبهقدم افزایش داد.
چرا برندها باید اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرند؟
برندها و صاحبان کسبوکار باید اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرند. دلایل این موضوع را در ادامه بررسی کردیم.
- برقراری ارتباط با مردم
- رقابت با کسبوکارهای دیگر
- هدفگذاری روی مخاطب
- نظارت بر کمپینهای تبلیغاتی
- بازگشت سرمایه بالا
- رشد مشاغل کوچک
- حل مشکلات مشتریان
برای درک بهتر این موضوع، هر کدام از این موارد را بررسی میکنیم؛
1. برقراری ارتباط با مردم
همانطور که میدانید، اینترنت رشد چشمگیری داشته و هر روز افراد بیشتری وارد این فضا میشوند. همچنین کاربران مدت زمان بیشتری را در این فضا سپری میکنند. طبق برخی از آمارها بیش از 7میلیارد نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده میکنند.
برخی از فعالیتهایی که در زندگی روزانه ما وجود دارد، در همین فضای اینترنت انجام میشود. فعالیتهایی مانند جستوجو در انواع موتورهای جستوجو مانند گوگل، استفاده از شبکههای اجتماعی، خرید اینترنتی و… به جزئی از زندگی روزانه ما تبدیل شده است.
اینکه هر روز کاربران زیادی در فضای وب حضور دارند، و محتوا و محصولات مختلف را بررسی میکنند، ضرورت و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را دو برابر میکند. کسبوکارهای مختلف باید بتوانند از این پتانسیل برای افزایش سودآوری کسبوکار خود استفاده کنند. این موضوع نشان میدهد که اگر کسبوکار شما در فضای آنلاین حضور نداشته باشد، بسیاری از مخاطبان هدف را از دست میدهد.
2. رقابت با کسبوکارهای دیگر
نمیتوان تأثیر رقابت کسبوکارها بر یکدیگر را نادیده گرفت. همانطور که میدانید، بسیاری از کسبوکارهای بزرگ در مرحلهای هستند که اعتماد و توجه کاربران را به خود جلب کردند و رقابت با آنها دشوارتر است. همچنین کسبوکارهایی که رقیب شما هستند از تکنیکهای مختلف بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند، از اهمیت دیجیتال مارکتینگ آگاه هستند و در این فضا جایگاهی برای خود پیدا کردند.
استفاده از این فضا امکان رقابت سازنده را برای شما فراهم میکند. اینکه شما هم در کنار رقیبان و برندهای بزرگتر قرار بگیرید، سبب رشد کسبوکار شما میشود و مخاطبان بیشتری به سمت شما جذب میشوند.
3. هدفگذاری روی مخاطب
یکی از اصلیترین کاربردها و اهمیت دیجیتال مارکتینگ، پیدا کردن و دسترسی به مخاطب هدف است. مثل این است که در بازار، فقط مشتری محصولات شما به مغازه مراجعه و خرید کند. مگر هدف شروع هر کسبوکاری همین نیست؟ در فضای آنلاین هم با استفاده از روشها و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، پیدا کردن و ارتباط با مخاطب هدف آسانتر است.
در بازاریابی سنتی برقراری ارتباط با مخاطب هدف بسیار سخت و تاحدودی غیرممکن است. با دیجیتال مارکتینگ بسیار راحتتر میتوانید مخاطب هدف را انتخاب کنید. برای این کار میتوانید اطلاعات مخاطبان کسبوکار خود را جمعآوری کرده و طبق آن کمپین بازاریابی دیجیتال را اجرا کنید.
برای مثال فرض کنید که مشتری ایدهآل شما بین 20تا40 ساله است و درآمدی حدود 8میلیون در ماه دارد. این اطلاعات به شما کمک میکند افرادی که این شرایط را دارند در شبکههای اجتماعی پیدا کنید و آنها را به استفاده از محصولات و خدمات خود ترغیب کنید. این ویژگی را میتوانید دقیقتر هدفگیری کنید و تبلیغات خود را براساس آن پیش ببرید.
4. نظارت بر کمپینهای تبلیغاتی
امکان نظارت بر کمپینهای تبلیغاتی و پیگیری مراحل آن در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. مهمترین نکته آن، این است که میتوانید میزان موفق بودن کمپین تبلیغاتی در جذب مخاطب را پیگیری و بررسی کنید. پیگیری نتایج کمپینها در دیجیتال مارکتینگ آسان است درحالی که در بازاریابی سنتی امکان پیگیری دقیق تبلیغات وجود ندارد.
برای مثال شما نمیدانید که پخش تراکت باعث شده مشتری به مغازه شما سر بزند یا استفاده از بیلبورد؟ در دیجیتال مارکتینگ شما میتوانید به سرعت نتایج کمپین تبلیغاتی را مشاهده کنید. این نتیجه در تعداد دفعات نمایش محتوا، لایک، اشتراکگذاری و نظرات مشاهده میشود.
5. بازگشت سرمایه بالا
اهمیت دیجیتال مارکتینگ و استفاده از رسانه دیجیتال در زمان بررسی نتیجه مشخص میشود. نرخ بازگشت استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، بسیار بالا است. به عبارت دیگر سرمایهگذاری بر روی این روش باعث میشود که سرمایه اصلی و سود بسیار زیادی به کسبوکار برگردد.
بیشترین نرخ بازگشت سرمایه در میان روشهای دیجیتال مارکتینگ، مربوط به ایمیل مارکتینگ است. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از روشهای مقرونبهصرفه برای رشد کسبوکار، دیجیتال مارکتینگ است. اهمیت دیجیتال مارکتینگ زمانی به اوج میرسد که کسبوکار را به مشتری هدف وصل میکند.
6. رشد مشاغل کوچک
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در مشاغل کوچک این است که در آن میتوان متناسب با بودجه، روش بازاریابی و استراتژیهای لازم را پیش برد. همچنین برای دسترسی به مخاطب بیشتر، نیازی به پرداخت هزینههای سنگین نیست.
همانطور که میدانید فروش محصول برای کسبوکارهای کوچک، همیشه با چالشهایی روبهرو است. چون صاحب کسبوکار برای معرفی برند و خدمات خود به روش سنتی، مجبور است هزینههای زیادی پرداخت کند که البته تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.
7. حل مشکلات مشتریان
وقتی از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنید، همواره میتوانید برای حل مشکلات مشتریان راهحلهایی ارائه دهید. فعالیت در فضای دیجیتال این امکان را برای شما فراهم میکند که با دسترسی به چت، مخاطب خود را با محصولات و خدمات مورد نیازشان آشنا کنید.
سایت و شبکههای اجتماعی به فضایی تبدیل میشوند که مخاطب هر جای دنیا هم که باشد، در آن نظرات خود را بیان کند و با صاحبان کسبوکار تعامل داشته باشد.
از چه روشهایی برای دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود؟
بعد از بررسی اهمیت دیجیتال مارکتینگ، انواع روشهای آن را بررسی میکنیم. دیجیتال مارکتینگ در فضاها و کانالهای مختلفی قابل اجرا است. این فضاها شامل پلتفرمهای مختلفی هستند که هر کدام با اجرای تکنیکهایی خاص، شما را به مخاطب هدف وصل میکند.
شما باید بدانید که کسبوکارتان به کدام فضا و پلتفرم احتیاج دارد که فعالیت خود را در آن فضا شروع کنید. در ادامه هرکدام از شاخههای مربوط به دیجیتال مارکتینگ را بررسی میکنیم و متوجه میشوید که بیشترین پتانسیل مربوط به کدام روش است و کدام یک مناسب کسبوکار شما است.
. بازاریابی موتورهای جستوجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستوجو یا همان SEM را نباید با SEO اشتباه بگیرید. اما توجه کنید که نام هر دو بسیار شبیه هم است و هر دو با موتورهای جستوجو کار دارند. برای اینکه SEM را بهتر درک کنید، کمی آن را با SEO مقایسه میکنیم.
کار سئو کمک به بازاریابان است که بتوانند به طور ارگانیک برای کلمههای کلیدی هدف، رتبهبندی کنند. این در حالی است که وظیفه SEM افزایش ترافیک وبسایت در موتورهای جستوجو است. البته این کار را از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستوجو انجام میدهد.
یعنی به ازای دریافت هر کلیک، باید هزینهای پرداخت کنید. متداولترین سرویسهای SEM، Bing Ads و Google AdWords هستند. بازاریابان از طریق SEM میتوانند تبلیغهای پولی را در صفحه نتایج موتور جستوجو قرار دهند.
تبلیغات پولی تا حدودی شبیه به نتایج جستوجوی ارگانیک در گوگل با شناسه AD هستند که در بالای نتایج جستوجو ظاهر میشوند. SEM میتواند شما را سریعتر و راحتتر از سئو به هدف برساند اما جایگزین آن نیست. برای تحقق اهداف خود باید از هر دو استفاده کنید.
. بهینهسازی موتور جستوجو (SEO)
تجربه آنلاین بسیاری از افراد، با جستوجو از طریق موتورهای جستوجو مانند گوگل شروع شده است. در ادامه، از این تجربه برای خرید، سرگرمی، تحقیق و… استفاده میشود. وقتی کاربران در موتور جستوجو بهدنبال محصول و یا خدمات خاصی هستند، از صفحههایی که رتبه بالایی دارند کمک میگیرند.
سئو به شما کمک میکند که در صفحه نتایج موتور جستوجو، کلمات کلیدی خود را رتبهبندی کنید و به خریداران و مصرفکنندگان زیادی دسترسی پیدا کنید. بهینه کردن وبسایت از طریق بهینهسازی درون صفحه و خارج از صفحه انجام میشود.
بهینهسازی درون صفحه یا همان سئو داخلی، انتخاب کلمه کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا، متناسب با محتوای شما است. سئو خارج از صفحه هم شامل تکنیکهایی مانند ایجاد بکلینک، لینکسازی خارجی، بهینهسازی فنی سایت و… است.
سیگنالهایی که سئو داخلی و خارجی ایجاد میکنند، به گوگل کمک میکند که سایت شما را رتبهبندی کند. سئو محلی هم یک زیرمجموعه خاص از سئو است که برای بازاریابی مشاغل در جوامع محلی متمرکز است.
همانطور که متوجه شدید، سئو مزایای فراوانی در دیجیتال مارکتینگ دارد. بزرگترین ایراد آن این است که نتایج آن در دراز مدت مشخص میشود که ممکن است برای برخی از صاحبان کسبوکار، وقتگیر باشد. مخصوصا اینکه الگوریتمهای موتورهای جستوجو مانند گوگل برای رتبهبندی، همیشه در حال بهروزرسانی هستند.
با همه این بحثها، ماندگاری سئو برای دیده شدن در نتایج اولیه، بیشتر است. در ادامه برخی از ابزارهایی که برای بهینهسازی موتور جستوجو به شما کمک میکنند را بررسی میکنیم.
. SEMrush
این ابزار به شما برای کسب رتبه بهتر در نتیجه جستوجو گوگل، کمک میکند. کاربرد آن ردیابی سایر رقیبان شما است. ابزارهایی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید بکلینک رقیبان خود را پیدا کرده و به سمت خود جذب کنید.
علاوهبر این ابزار، ابزارهای دیگری مانند MOZ، الکسا و… نیز وجود دارند که از طریق آنها میتوانید ورودی و خروجی مخاطبهای خود را بررسی کنید.
. بازاریابی محتوا
یکی از شاخهها و روشهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا است. کسبوکارها محصولات و یا خدمات خود را از طریق تبلیغ به بازار معرفی و عرضه میکنند. بازاریابی محتوا به شما کمک میکند که ارزش کسبوکار خود را از طریق محتوای مفید ارتقا دهید.
نتیجه بازاریابی محتوا، افزایش اعتماد و آگاهی از برند شما است. محتوای باکیفیت، شما را بهعنوان مرجع در حوزه کاری معرفی میکند و به احتمال زیاد، به اشتراک گذاشته میشود. همه اینها دستبهدست هم میدهند که شهرت شما در میان مشتریان ومتخصصان افزایش باید.
بازاریابی محتوا شامل انواع مختلفی از محتوا است. وبلاگ، ویدیو، پستهای شبکههای اجتماعی، کتاب الکترونیکی، بروشور و… نمونههای محبوبی از بازاریابی محتوا هستند.
. ایمیل مارکتینگ
73% بازاریابان، ایمیل مارکتینگ را ابزار اصلی برای ایجاد سرنخ و درآمد میدانند. علاوهبر تولید سرنخ و درآمد، گسترش ایمیل بهقدری بوده که طبق آمار، کاربران آن در سال 2020، 3.9میلیارد نفر بوده است. انتظار میرود که این آمار روبه افزایش باشد.
میتوان گفت که هر 1دلاری که در بازاریابی ایمیلی خرج میشود، 42دلار بازگشت دارد که اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نشان میدهد. ایمیلهایی که برای مشتریان میفرستید، به ایجاد رابطه و اعتماد با آنها کمک میکند و منجر به خرید میشود.
برای اینکه از این کانال بازاریابی به بهترین شکل استفاده کنید، لیست روزها و اتفاقات مهم را بسازید و برای مخاطبین پیشنهادهای شگفتانگیز در نظر بگیرید.
میتوانید کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود را شخصیسازی کنید. هنگامی که افراد از صفحات شما بازدید کردند و یا برای شرکت در دوره آموزشی ثبتنام کردند، ایمیلهایی با پیام مناسب برایشان ارسال کنید. ارائه خدمات خوب به مشتریان باعث افزایش فروش میشود و شما میتوانید نظرسنجی و حل مشکلات کاربر را از طریق ایمیل مارکتینگ، پیگیری کنید.
یکی از قدرتمندترین ابزارهای این حوزه، mailchimp است که از طریق آن میتوانید 12000 ایمیل به 2000 نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. ازجمله قابلیتهای این ابزار میتوان به تقسیمبندی مخاطبان، اتوماسیون قوی و… اشاره کرد که به شما این امکان را میدهد کمپین خود را تحلیل کنید.
. بازاریابی شبکههای اجتماعی
تسلط شبکههای اجتماعی بر رسانههای دیجیتال بوده و میلیونها کاربر را در سراسر جهان جذب کردند. پس میتوان آن را منبع ارزشمندی برای افزایش ترافیک در نظر گرفت. ایجاد محتوای قابل اشتراکگذاری، عامل موفقیت کمپین بازاریابی در شبکههای اجتماعی است.
شما میتوانید پستهای محصول را بهطور مستقیم در پروفایل خود به اشتراک بگذارید. همچنین قابلیت به اشتراک گذاشتن شبکههای اجتماعی در وبسایت فعال است. ارتباط دوطرفه میان برند و مشتری در شبکههای اجتماعی بهراحتی صورت میگیرد و کاربران درگیر محتوای شما میشوند.
. تبلیغات کلیکی
یک مدل تبلیغ خاص، پرداخت به ازای کلیک است که شما فقط بابت تعداد کلیکهایی که روی تبلیغ خود دریافت میکنید، هزینه میپردازید. پس هزینه تبلیغات با مجموع کلیک کاربران روی تبلیغ متناسب است. در نتیجه هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش مییابد. چون هزینه اولیه کمی برای تبلیغات کلیکی لازم است، برای مشاغل کوچک که بودجه محدودی دارند مناسب است.
. محتوای حمایت شده
شما میتوانید با محتوای حمایت شده، بهعنوان یک برند به شرکتی پول دهید تا محتوایی را ایجاد و آن را تبلیغ کند. این محتوای تبلیغ شده، برند و خدمات شما را تبلیغ میکند. اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از انواع محتوای حمایت شده محبوب به حساب میآید.
با محتوای حمایت شده، یک برند از اینفلوئنسر در صنعت خود حمایت میکند که پست و ویدیوهای مربوط به شرکت را در شبکه و رسانههای اجتماعی منتشر کند.
رپورتاژ آگهی هم نوعی محتوای حمایت شده است که در آن یک وبلاگ یا مقاله، خدمات یا نام تجاری را برای برجسته کردن موضوع مینویسد.
. اتوماسیون مارکتینگ
نرمافزار یا مجموعه برنامهنویسیهایی که عملیات و فرایند اصلی بازاریابی شما را خودکار میکند، با نام اتوماسیون مارکتینگ شناخته میشود. بخشهایی از بازاریابی هستند که با کمک آنها میتوانید کارهای تکراری را خودکار کنید. مانند:
- ردیابی و گزارش کمپینهای بازاریابی
افراد مختلف، ایمیل، محتوا، تماسهای تلفنی و… میتوانند مربوط به کمپینهای بازاریابی باشند. در این بخش میتوانید از اتوماسیون بازاریابی برای مرتب کردن انواع کمپین در حال اجرا کمک بگیرید. همچنین عملکرد هر کمپین را براساس پیشرفت در طول زمان پیگیری کنید.
- خبرنامههای ایمیل
اتوماسیون ایمیل فقط برای ارسال خودکار ایمیل به مشتریان نیست. به کمک آن میتوانید فهرست مخاطبین خود را به شکلی تنظیم کنید که خبرنامهها فقط برای کسانی ارسال شوند که میخواهند آن پیام را در صندوق ورودی خود ببینند.
- برنامهریزی پستهای شبکههای اجتماعی
برای افزایش حضور کسبوکار و یا سازمان خود، باید تعداد پستگذاری خود را افزایش دهید. شما میتوانید از ابزارهای زمانبندی شبکههای اجتماعی برای زمان پستگذاری استفاده کنید و تمرکز خود را صرف استراتژی محتوا کنید.
. روابط عمومی آنلاین
دنیای آنلاین این امکان را به شما میدهد که با افراد مختلف بدون پرداخت هزینه مالی، در ارتباط باشید. این ارتباط در شبکههای اجتماعی شکل میگیرد. روابط عمومی آنلاین یعنی شما از طریق نشریات دیجیتال، وبلاگها و… کاربران را از وضعیت برند و کسبوکار خود مطلع میکنید و در کُل به صورت آنلاین با آنها در ارتباط هستید.
میتوانید با کمک گرفتن از ابزارهای تحلیلی، مشتریان سایت خود را تحلیل کنید و از دلایل عدم خرید آنها آگاه شوید. این تحلیل به شما کمک میکند که بتوانید تغییرات لازم را در کمپینهای خود اعمال کنید.
. بازاریابی درونگرا
یکی از روشهای رشد سازمان و یا کسبوکار شما، با ایجاد روابط پایدار با مصرفکنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی است. به این روش رشد کسبوکار، بازاریابی درونگرا میگویند. بازاریابی درونگرا چند مرحله دارد که در ادامه هر یک از این مراحل را بررسی میکنیم.
- جذب
مرحله جذب افراد شامل فرایند انتشار محتوای کاربردی، ارائه راهحل و مکالمه ارزشمند است. مجموع این فرایندها، شما را بهعنوان مشاور قابل اعتماد معرفی میکند که قصد دارد با افراد مختلف تعامل داشته باشد.
- تعامل
ارائه راهحلهایی که باعث شود افراد بیشتری برای خرید اقدام کنند.
- پشتیبانی
کمک کردن و پشتیبانی مشتری برای اینکه بتواند در خرید خود موفق باشد.
. بازاریابی موبایلی
برنامههای تلفن همراه یک کانال بازاریابی سودآور هستند، چون تعداد کاربران تلفنهای همراه روزبهروز در حال افزایش است. همچنین کاربران تلفن همراه، بیشتر زمان خود را در برنامهها و بازیهای تلفن همراه میگذرانند. همین موضوع باعث میشود که ارائه محتوای تبلیغاتی به کاربران تلفن همراه، یک استراتژی بازاریابی محسوب شود.
پیشرفت تکنولوژی باعث شده که با بهرهگیری از اطلاعات مکانی کاربر، توصیههایی برای دسترسی به محصولات و خدمات ارائه شود. همچنین به مرور زمان تجربه مشتری بهبود مییابد. برای ایجاد نتیجه بهتر میتوانید از دادههایی که تلفن همراه جمعآوری میکند، برای ترسیم استراتژی بازاریابی استفاده کنید.
در تلفن همراه فناوریهایی مانند کدهای QR وجود دارد که مشتری میتواند با اسکن آن وارد وبسایت شما شود. همچنین میتواند جزئیات کسبوکار شما را بررسی کرده و آن را ذخیره کند. همه اینها باعث بهبود تعامل بین شما و مشتری میشود. البته توجه کنید که برای این کار باید وبسایت خود را برای موبایل بهینه کنید.
. بازاریابی وابسته
در بررسی اهمیت دیجیتال مارکتینگ و روشهای آن، به بازاریابی وابسته میرسیم. پُردرآمدترین بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی وابسته است. در بازاریابی وابسته با یک خُردهفروش آنلاین مشارکت میکنید که در آن به ازای هر فروش، کمیسیون دریافت میکنید.
این کار باعث میشود که خدمات و یا محصولات شما به شبکه گستردهتری از مخاطبان ارجاع داده شود. مخاطبان خدمات و محصولات شما را از طریق وبسایتها، وبلاگها، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی و… دریافت میکنند.
اینکه مخاطبان برای خرید بتوانند اعتماد کنند، به تأثیر بازاریاب بستگی دارد. همچنین این امکان برای شما فراهم میشود که با مشتریانی که آماده خرید هستند نیز ارتباط برقرار کنید. این روش بازاریابی، یک روش بُرد-بُرد است چون با همکاری در فروش با شرکت وابسته با مخاطبان هدف دسترسی پیدا میکنید، برای هزینه هر فروش توافق میکنید و همچنین فقط برای تبدیلهای واقعی هزینه پرداخت میکنید.
اینکه بتوانید از بازاریابی سنتی دست بکشید و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید، شما را به طیف وسیعی از مخاطبان هدف وصل میکند.
چرا بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ تأکید میشود؟
شاید این سوال در ذهن شما هم باشد که چرا بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ تأکید میشود و آن را برای کسبوکار ضروری میدانند؟
این روزها بازاریابی سنتی خیلی جوابگو نیست. اگر میخواهید در کاری که شروع کردید موفق باشید، باید بدانید که استراتژیهای بازاریابی برمبنای بازاریابی دیجیتال پیش میرود و کاملا به آن بستگی دارد. همچنین اگر به دنبال درآمد بالا از کسبوکار خود هستید، باید اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید.
موضوع دیگری که بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ تأکید دارد این است که بازاریابی آنلاین به محبوب شدن برند شما کمک میکند. همچنین باعث بهبود روابط شما با مشتریان میشود که این موضوع به پیشرفت و بزرگ شدن کسبوکار شما کمک میکند.
درنهایت بهتر است بدانید که دیجیتال مارکتینگ فرصتهای شغلی گستردهتر و پویاتری را فراهم میکند. همه این نکات تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کار را نشان میدهد و نمیتوان اهمیت آن را نادیده گرفت.
تأکید بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ، درواقع به پیشرفت و رشد کسبوکار شما کمک میکند. همچنین اگر بدانید کدام روش دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکار شما مناسبتر است، چند قدم به پیشرفت نزدیکتر میشوید. البته باید از متخصصان فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.
جمعبندی
در مطالب امروز به قدر کافی بر ضرورت و اهمیت دیجیتال مارکتینگ تأکید شد. دیجیتال مارکتینگ سرعت رشد کسبوکار شما را بالا میبرد و باعث شناخته شدن برند شما در سطح بینالمللی میشود. اینکه فعالان حوزه بازاریابی بر ارزش دیجیتال مارکتینگ تأکید دارند به این دلیل است که بهترین روش توسعه کسبوکار و حتی شروع کسبوکار، بازاریابی آنلاین است.
سوال اینجاست که دانستن اهمیت دیجیتال مارکتینگ کافی است و کسبوکار خود را شروع کنیم؟ نه، شما فقط با دانستن اهمیت دیجیتال مارکتینگ نمیتوانید کسبوکار خود را شروع کنید و یا آن را توسعه دهید. باید از فعالان حوزه بازاریابی آنلاین و طراحی سایت کمک بگیرید.
پیشنهاد ما به شما، گروه طراحی سایت وبوتو است که با تأکید بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ، پیشرفت و توسعه کسبوکار شما را پیش میبرند. برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر با پشتیبانی در ارتباط باشید. همچنین نظرات و تجربیات خود را در زمینه بازاریابی سنتی یا دیجیتال برای ما کامنت کنید.